Ciasto straciatella

Dzisiaj przedstawiam ciasto dla wielbicieli bitej śmietany i czekolady. Wspaniały duet, prawda?Jednak tradycyjna wersja nie jest zbyt zdrowa i bardzo kaloryczna, więc staramy się unikać tych produktów. Dlatego jak zawsze przygotowałam dla Was 'odchudzoną' i zdrową wersję ciasta straciatella. Lekkie i puszyste ciasto biszkoptowe przełożone bitą śmietaną kokosową z dużą ilością potartej czekolady- czego chcieć więcej? Brakuje tylko dobrej kawy :).





Składniki (keksówka 18cm):
biszkopt:
-3 jajka od szczęśliwej kurki
-2 łyżki ksylitolu/erytrolu
-25g mąki jaglanej (zmieliłam z młynku kaszę jaglaną)
-25g wiórków kokosowych (bez dwutlenku siarki)

masa:
-1 puszka tłustego i dobrze schłodzonego mleka kokosowego (nie używać light!)
-30g potartej gorzkiej czekolady minimum 80% kakao
-1 łyżka ksylitolu/erytrolu
-1 łyżka wiórków kokosowych

dodatkowo:

-20g potartej gorzkiej czekolady do posypania ciasta

Sposób przygotowania:
-piekarnik rozgrzewamy do 170C
-białka oddzielamy od żółtek
-białka z dodatkiem ksylitolu ubijamy na sztywną pianę, dodajemy żółtka i miksujemy na minimalnych obrotach
-wiórki i mąkę mieszamy ze sobą i dodajemy do jajek- dokładnie i delikatnie mieszamy
-blaszkę wykładamy papierem do pieczenia i wylewamy masę
-pieczemy około 25 minut i studzimy
-biszkopt kroimy tak aby powstały dwa blaty

masa:
-z puszki wyciągamy tylko gęstą śmietankę (powinno jej być około 350g), dodajemy słodzik i miksujemy na wysokich obrotach aby powstała bita śmietana*
-dodajemy czekoladę i dokładnie mieszamy
-jeśli masa będzie zbyt luźna(tak nieraz bywa), to wstawiamy ją do lodówki aż lekko zesztywnieje
-biszkopt smarujemy masą (3/4 masy), przykrywamy 2 blatem i smarujemy resztą bitej śmietany
-posypujemy potartą czekoladą
Całość wstawiamy do lodówki na kilka godzin

*jeśli nie uda się ubić śmietanki, to proszę dodać rozpuszczoną żelatynę (1, 5 łyżeczki) lub agar (proporcje według wskazówek na opakowaniu)

Smacznego i na zdrowie!


Komentarze

  1. Jak długo masa, zakładając że dobrze się ubije i będzie stosunkowo gęsta, będzie dobrze się trzymać w cieście? Zawsze obawiam się, że się rozpłynie i dodaję żelatynę, ale wtedy nie jest to krem, a bardziej pianka..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masa będzie się trzymała tak długo aż ciasto będzie leżało w lodówce :). U mnie przeważnie ciasta nie ma po dwóch dniach i nie zauważyłam aby coś z niego wypłynęło.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję, w takim razie następnym razem zaryzykuję i nie dodam żelatyny ;) Pozdrawiam

      Usuń
    3. Przy ubijaniu śmietanki zauważysz, czy jest ona lejąca, czy bardziej sztywna. Jak będzie lejąca, to trzeba dać żelatynę/agar. Ważny jest też wybór mleka kokosowego, bo z light nie ma opcji żeby wyszło.
      Warto też po ubiciu włożyć bitą śmietanę do lodówki na jakiś czas :).

      Usuń
    4. Zawsze mam jakieś schłodzone mleko kokosowe w razie potrzeby ubicia :) używam firmy Real Thai 85%, więc tłustego. Ostatnio nawet miałam śmietankę 95%, także rzeczywiście powinno być dość trwałe.

      Usuń
    5. W PRZEPISIE JEST ZDANIE OBY DWIE MĄKI KTÓRA TO TA DRUGA?

      Usuń
    6. Wkardł się błąd- miałam na myśli wiórki + mąkę jaglaną. Nic więcej nie potrzeba.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    7. też tak pomyślałam ale wolałam się upewnić ;)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy do tego ciasta jest potrzebna tylko mąka jaglana, czy jeszcze jakaś, bo w przygotowaniu napisane jest że obydwie mąki, a w składzie jest jedna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wkardł się błąd- miałam na myśli wiórki + mąkę jaglaną. Nic więcej nie potrzeba.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Od dawna szukałam przepisu na zdrowy biszkopt - dziękuję.
    mam tylko pytanie - czy nie jest ciut gorzki od kaszy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, w żadnym wypadku biszkopt nie jest gorzki :).

      Usuń
  5. Angelika jest fanką wszystkiego co ma w nazwie straciatella, także jest skuszona tym ciachem :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. Nie, ilość mąki, jak w przepisie czyli 25g

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Ile powinnam dodać zwykłego cukru?

    OdpowiedzUsuń
  8. Mleko kokosowe czy mleczko kokosowe w puszce i jej gęsta cześć? Mleko można też kupić płynne w kartonie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam nie doczytałam i jest napisane puszka

      Usuń
  9. Wygląda pysznie.Jakiej wielkości powinna być blaszka ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doczytałam :) keksówka 18cm. :)

      Usuń
  10. Czy to ciasto urośnie bez proszku?

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdecydowanie jestem na tak! Swietne ciacho. Obawiam sie tylko,ze mleczko sie nie sciagnie. A mialam juz taka sytuacje. Pomimo iz mleczko bylo dobrej jakosci. Ile wowczas bym musiala dodac agaru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę zajrzeć na opakowanie- tam będą napisane proporcje :).

      Usuń
  12. Wprost przepadam za tym ciastem :-). Twoja wersja jest znakomita. Moge wiedziec jakiej firmy kupujesz mleczko kokosowe :-)???

    OdpowiedzUsuń
  13. W przepisie wspomniany jest słodzik? Jakiego typu bo ja ich w ogóle nie używam. Czy nie można dodać np. Brązowego cukru lub miodu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słodzik czyli erytrol/ksylitol - naturalne substancje słodzące. Brązowego cukru nie polecam (brązowy=biały), a miód nie nadaje się na wysokie temperatury bo traci swoje cenne właściwości. Ewentualnie może Pani dać miód do masy oraz posmarować im górę biszkoptu, a biszkopt upiec zupełnie bez cukru :).

      Usuń
  14. Chcieliśmy szybko zoribć ciasto i wsadziliśmy mleko na chwilę do zamrażarki. Potem była zmiana planów, mleko do lodówki i po kilku dniach właśnie ubijam. Ale mleko się zestaliło i nie chce się ubić. Jak mu pomóc? :( Czy wystarczy odczekać, żeby nieco odtajało? Mleko pełnotłuste, mało wody odciekło od tej części zestalonej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm wzięłam drugie i też nic nie idzie... oddziela się masa, oddziela się płyn (najpierw trochę, potem więcej - jest jakaś szansa dla tego projektu? ;) Może być i z agarem, tylko to w tej chwili nie jest jednorodne wcale, coz tym zrobić - podgrzać, potem ostudzić, potem ubić i zagarować czy jak?

      Usuń
  15. Oj, do zamrażalnika takie mleko nie nadaje się... Powiedz mi jakiego mleka kokosowego użyłaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Terrasana bio, 80% ekstraktu z kokosa, 20% wody. To bez zamrażalika też się rozwarstwiło... Podgrzałam, ostudziłam, probowałam ubić, ale nie dało się (chociaż było już jednorodne), to rozrobiłam z żelatyną, teraz ostudzę, może coś z tego wyjdzie, cokolwiek. MIałam ochotę na bitą śmietanę, ale możę chociaz pianka jakaś. Dodam jeszcze dżem, wyjdzie inny projekt ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty